Allmennhet Helsepersonell

Utilstrekkelig inntak av B-vitaminer

Utilstrekkelig inntak av B-vitaminer

B12 tilføres kun via mat fra dyreriket, som f.eks. innmat, kjøtt, fisk, melk, ost og egg. Folsyre finnes blant annet i bladgrønnsaker og fullkornsprodukter, men også i lever, kjøtt og egg. B6 finnes i de fleste matvarer, men spesielt i fullkornsprodukter, kjøtt, fjærkre, fisk og egg.

Mange kan være i risikogruppe for B-vitaminmangel

Få personer spiser frukt og grønt fem ganger om dagen1. Den anbefalte dagsdosen er på minst 500 gram. Dette fører til at mange får i seg for lite folat, som kan føre til symptomer på sikt2.

B-vitaminmangel hos eldre

Den viktigste grunnen til at risikoen for mangel på B12 er større hos eldre mennesker er skader på mageslimhinnen3,4. Det er mer vanlig i høyere alder, noe som fører til malabsorpsjon. Med alderen øker også risikoen for utilstrekkelig inntak av B-vitaminer.

Eldre personer øker risikoen for B-vitaminmangel ved dårlig appetitt, ensidig kosthold og tyggevansker. Det kan igjen føre til at de spiser mindre frukt og grønt, noe som kan føre til B-vitaminmangel.

Mange eldre mennesker spiser mat tilberedt i storkjøkken2. Maten her blir gjerne varmet opp i lang tid, noe som kan resultere i at næringsstoffer brytes ned.

Utilstrekkelig inntak av B12

Anbefalt daglig vitamin B12 inntak er 2,0 mikrogram for voksne og 2,6 mikrogram for ammende kvinner3. Vitamin B12 finnes bare i animalske produkter. Veganere bør nok supplere kosten med tilskudd for å unngå B-vitaminmangel. Folk som ellers ikke bruker melk, sur melk, ost eller andre meieriprodukter er også i faresonen. De med glutenintoleranse eller andre som spiser ensidig bør være oppmerksomme4. Selv behandlet cøliakipasienter kan utvikle B-vitaminmangel dersom kostholdet er for ensidig4.

Folatmangel

Folat finnes hovedsakelig i mange frukter og grønnsaker, men også i hele korn, lever, sur melk og yoghurt. Anbefalt daglige dose folat er 300 mikrogram for menn og kvinner passert fertil alder, 400 mikrogram per dag anbefales fra det tidspunktet kvinner ønsker å bli gravid5.

Alle bør spise minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Det bør sammen tilsvare minst 500 gram1.  Halvparten av inntaket bør være grønnsaker og den andre halvparten bør være frukt og bær. De fleste (80-90 %) spiser mindre enn anbefalt6.

Fordi folat er en av byggesteinene i produksjonen av cellenes DNA og fosterets vekst, har kvinner med barneønske, gravide og ammende ekstra behov for folat7. Mangel på folat og / eller vitamin B12 øker risikoen for nevralrørsdefekt, tilbakevendende abort, svangerskapsforgiftning og at barnet er født for tidlig eller er for lyst ved fødselen8. Selv om mor ikke har symptomer, kan barnet få klare mangelsymptomer etter fødselen, slik som svekket vekst og svekket mental utvikling8.

 

Referanser

  1. Norkost 3 En landsomfattende kostholdsundersøkelse blant menn og kvinner i Norge i alderen 18-70 år, 2010-11. Utgitt: 06/2012
  2. Felleskatalogen, vitaminmangel (03.11.2017)
  3. Knut T. Flytlie. Nye vitaminrevolusjonen 2013; 51- 63, 85-87
  4. Norsk Legemiddelhåndbok, vitamin B12-mangel, sist endret: 31.05.2017 (03.11.2017)
  5. Legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-fodselshjelp-2014/ (11.02.2014)
  6. Helsedirektoratet, Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer, kapitell 29, s302-315
  7. Norsk Legemiddelhåndbok, folatmangel, sist endret: 29.02.2016 (03.11.2017)
  8. Green R., Allen L.H., Bjørke-Monsen A-L. Vitamin B12 Deficiency.  Nat Rev Dis Primers 3, 17041. 2017

 

TrioBe

TrioBe er det eneste reseptbelagte kombinasjonslegemiddelet som forebygger symptomgivende mangel på vitamin B6, vitamin B12 og folsyre ved utilstrekkelig inntak av føde eller malabsorpsjon, spesielt hos eldre.

TrioBe