Allmennhet Helsepersonell

B1, B2 og niacin

B1, B2 og niacin

Både vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin) og niacin deltar i kroppens nedbrytning av karbohydrater og fett til energi1. Spesifikt for vitamin B1 er at det er nødvendig for å danne en av byggesteinene i cellenes DNA1.

 

Vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin) og niacin deltar i kroppens nedbrytning av karbohydrater og fett til energi

Gode kilder til vitamin B1, B2 og niacin (B3)

Matvarer med høyt innhold av vitamin B1 er blant annet svinekjøtt, innmat, bønner, erter, asparges, hvetekim, gjær og korn2.

Vitamin B2 finnes i kjøtt, fisk, egg og i tillegg i noen meieriprodukter2.

Vitamin B3 (niacin) finnes i ølgjær, fisk, magert kjøtt, nøtter, frukt, grønnsaker, egg og poteter2.

Hvorfor trenger vi vitaminene B1, B2 og B3?

B1 er nødvendig for forbrenningen av karbohydrat i kroppen1. Det er vitaminet for hjernen og nervesystemet, det stryker immunsystemet, er en viktig antioksidant og beskytter mot for tidlig aldring1.

Vitamin B2 er nødvendig for å reparere antioksidanten glutation og nedbrytning av protein. Mangel på B2 kan gi forandringer i huden og kroppens slimhinner1.

Niacin, som også kalles vitamin B3, er nødvendig når kroppen reparerer skader i cellenes DNA. Alvorlig niacinmangel kan føre til hudsykdommen pellagra, en sjelden sykdom, forårsaket av mangel på niacin (vitamin B3) i kroppen1.

Mer om hva B-vitaminer er bra for

Referanser 

 

  1. Knut T. Flytlie. Nye vitaminrevolusjonen 2013; 64-66
  2. Helsedirektoratet, Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten, sist endret september 2016 

 

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

 

 

Test deg selv

Har du B-vitaminmangel?

Alle mennesker i alle aldre og etnisitet kan få B-vitaminmnagel

Hvem kan få 
B-vitaminmangel?

Er du i risikogruppen
for B-vitaminmangel?