Allmennhet Helsepersonell

Risikogrupper for B-vitaminmangel

Risikogrupper for B-vitaminmangel

B-vitaminer er livsviktige og må tilføres via maten fordi de ikke produseres av kroppen. B-vitaminmangel er relativt vanlig. En del får ikke i seg tilstrekkelig med vitaminer i maten og andre har vanskeligheter for å ta de opp via tarmen, uansett hvor variert kosten er1,6.

Høyere alder - økt risiko

Risikoen for B-vitaminmangel øker med alderen1. Det er usikkert hvor mange som har B-vitaminmangel. Noen angir forekomsten til B12-mangel med 4-14%1 og andre med over 20%2. Mangel på folinsyre er faktisk den hyppigste formen for vitaminmangel i den industrialiserte delen av verden6.

Forekomsten av pernisiøs anemi er ca. 1% hos befolkningen over 60 år1. Årsakene kan være blant annet for lite B12 i kosten, utilstrekkelig diettinntak eller malabsorpsjon2.

Ernæringsmessig mangel på vitamin B12 kan være høyere hos veganer og vegetarianere3.

Graviditet kan også øke risikoen for B-vitaminmangel, spesielt i tredje trimester3.

B-vitaminmangel kan pågå lenge uten noen symptomer4. Når symptomene oppstår kan det være for seint å gjøre noe med det. Derfor er det viktig å ta kontakt med fastlegen ved mistanke om en er i risikosonen for B-vitaminmangel. En enkel blodprøve kan avgjøre en mangel, selv om en ikke har noen symptomer.

Les mer om B-vitaminmangel hos eldre

Mat 

B12 finnes kun i mat fra dyreriket

B12 forekommer kun i mat fra dyreriket, som for eksempel kjøtt, lever, fisk, skalldyr, egg, melk og ost1. Personer som spiser streng vegankost, de som ikke spiser noen animalske produkter, er derfor i risikosonen for å få B12-mangel.

Ensidig kost

Personer som spiser ensidig kost av andre grunner2, for eksempel de med glutenintoleranse kan også ha vanskelig for å få i seg tilstrekkelig med B-vitaminer.   

Les mer om B-vitaminmangel og kosthold

Gravide

Noen dietter og slanking kan medføre folatmangel og anbefales ikke ved graviditet. Gravide rådes til å ta 0,4mg folat daglig for å forebygge nevralrørsdefekter5.

Ryggmargsbrokk oppstår allerede ved fosterets første uker og det er derfor viktig å få i seg tilstrekkelig med folat hver dag, allerede før graviditeten. Gravide kan også få B12-mangel, som kan hemme fosteret vekst og utvikling5.

Uttalt B12 mangel kan gi infertilitet5. Derfor er det sjelden med anemi i svangerskapet. B12 nivåene synker i løpet av svangerskapet5

Les mer om B-vitaminmangel hos gravide

 

Risikogrupper for B-vitaminmangel

Referanser

  1. Norsk Legemiddelhåndbok, vitamin B12-mangel, sist endret: 31.05.2017 (02.11.2017)
  2. Andrès E., Loukili N.H., Noel E., Kaltenbach G. et al. Vitamin B12 (cobalamin) deficiency in elderly patients. CMAJ August 3, 2004 vol. 171 no. 3
  3. BMJ Best Practice, Vitamin B12 deficiency, Epidemiology (02.11.2017)
  4. Store norske leksikon, pernisiøs anemi (02.11.2017)
  5. Veileder i Fødselshjelp, Norsk Gynekologisk Forening 2014 (02.11.2017)
  6. Knut T. Flytlie. Nye vitaminrevolusjonen 2013; 51- 63, 85-87





Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Test deg selv

Har du B-vitaminmangel?

B-vitaminmangel 
og kosthold

Har du et balansert kosthold
med mye frukt og grønt?