Allmennhet Helsepersonell

B-vitaminmangel hos gravide

B-vitaminmangel hos gravide

Hvis du er gravid, kan det være greit å vite at både folat og vitamin B12 er svært viktig for fosterets utvikling og vekst. Under graviditet og amming er det viktig å være oppmerksom på B-vitaminverdier.

Normale B-vitaminnivå er spesielt viktig tidlig i svangerskapet, fordi mange av de viktige føtale funksjonene utvikles da.

Graviditet kan øke risikoen for B-vitaminmangel, spesielt i tredje trimester1. Noen dietter og slanking kan medføre folatmangel og anbefales ikke ved graviditet2.

Folatmangel

Under graviditet, kan folatmangel påvirke fosterets vekst og øke risikoen for ryggmargsbrokk. Hvis du er en kvinne i fruktbar alder, bør du spise folatrik mat, for eksempel frukt, grønnsaker og belgfrukter.

Det kan være nødvendig å supplere med folsyre, den syntetiske formen av folat. Det anbefales å starte med folat tre til fire måneder før unnfangelsen, fordi fosterets sentralnervesystemet utvikles i løpet av de første ukene av svangerskapet.

Gravide rådes til å ta 0,4mg folat daglig for å forebygge nevralrørsdefekter2,4. De med kjent, økt risiko for nevralrørsdefekt anbefales 4mg daglig5. Anbefalt daglig inntak av folat er også 0,4mg ved amming4

B12-mangel ved graviditet og amming

I løpet av de første 17 ukene av graviditeten synker B12 mengden i blodet. Det er en naturlig prosess som ikke nødvendigvis innebærer en mangel.

Det kan være behov for spesifikke referanseverdier basert på B12 -tillskudd til normale nivåer til gravide og ammende kvinner. Forekomsten av B12-mangel i svangerskap er vanskelig å kvantifisere3.

Mors B12-status under graviditet og B12-konsentrasjon i blodet påvirket barnets B12-status godt inn i tidlig voksenliv3. Derfor er mors vitaminstatus for å forhindre B12-mangel i neste generasjon viktig. Dette antyder at forbedring av ernæringen til unge jenter har potensial til å opprettholde befolkningens "arv" av B12 status i mange generasjoner og redusere tilhørende morbiditet3.

Fare for mangel på B12

Barnet kan få B12-mangel det første leveåret dersom mors nivå er lavt. Det finnes ikke tilstrekkelig med B12 i brystmelk. B12-mangel kan påvirke både fysisk og psykisk utvikling hos barn og ungdom.  Hos voksne kan B12-mangel føre til blodmangel (anemi), svekket immunforsvar, nerveskader og depresjon. For å unngå B12-mangel anbefales daglig inntak på 2,0 mikrogram B12 for gravide og 2,6 mikrogram for kvinner som ammer4.

Uttalt B12 mangel kan gi infertilitet5. Derfor er det sjelden med anemi i svangerskapet. B12 nivåene synker i løpet av svangerskapet2.

Gravide kan også få B12-mangel, som kan hemme fosteret vekst og utvikling. Vitaminmangel hos brysternærte barn er observert for vitamin B125.

Vegetarisk eller vegansk kosthold

Kvinner som spiser mye belgfrukter og folatrike matvarer for eksempel vegetarianere og veganere, får nok folat fra kostholdet, og trenger vanligvis ikke tilskudd av folat5.

Kvinner som holder seg til et strengt vegetarisk eller vegansk kosthold har større risiko for å få B12-mangel under graviditet og amming. B12 finnes kun i animalske matvarer3,7

Snakk med fastlegen om graviditet og amming

Snakk med fastlegen dersom du mistenker at du er i risikosonen for B-vitaminmangel under graviditet eller amming. Det kan ta flere år før symptomene på B-vitaminmangel vises. En blodprøve kan gi svar på mangel, før symptomer vises. 

 

 

Risikogrupper for B-vitaminmangel

Referanser

  1. BMJ Best Practice, Vitamin B12 deficiency, Epidemiology (02.11.2017)
  2. Veileder i Fødselshjelp, Norsk Gynekologisk Forening 2014 (02.11.2017)
  3. Green R., Allen L.H., Bjørke-Monsen A-L. Vitamin B12 Deficiency.  Nat Rev Dis Primers 3, 17041. 2017
  4. Stor Norske Leksikon, vitaminer, siste oppdatert 11.09.2017 (02.11.2017)
  5. Norsk Legemiddelhåndbok, folatmangel, siste endret 29.02.2016 (02.11.2017)
  6. Norsk Legemiddelhåndbok, vitaminer, sporelementer og mineraler, publisert 20.02.2017 (02.11.2017)
  7. Norsk Legemiddelhåndbok, vitamin B12-mangel, sist endret: 31.05.2017 (02.11.2017)

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

 

B-vitaminet Folat finner mann i matvarer somfullkornsprodukter, surmelk, yoghurt, leverpostei, grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, kål, rotgrønnsaker og visse andre grønnsaker, frukt og bær.

Folat (folsyre)

Hvorfor er B-vitaminet folat
viktig for kvinner som planlegger
eller er gravide?

B-vitaminmangel 
og kosthold

Har du et balansert kosthold
med mye frukt og grønt?