Alt du trenger å vite om Vitamin B | B-vitaminmangel
  • ER DU I RISIKOGRUPPEN?

    Hvem kan få B-vitaminmangel? Cirka 10-15 prosent av alle personer over 60 år anslås å ha en mangel på vitamin B12. Graviditet, vegankost og noen legemidler kan også øke risikoen for B-vitaminmangel.

    Les mer om Risikogrupper

  • KOSTHOLD OG B-VITAMINER

    Får du i deg nok B-vitaminer i kosten? I hva slags matvarer finnes B-vitaminer? For å unngå mangelsykdommer er det viktig med et balansert kosthold med mye frukt og grønt.

    Lær deg mer om B-vitaminer og kosthold

  • HVA ER B-VITAMINER BRA FOR?

    For å ha det bra og holde seg frisk trenger du åtte ulike typer av livsnødvendige vitaminer. Av de er vitamin B12, folsyre (folat) og B6 de viktigste.

    Lær mer om B-vitaminer

Veganer

Veganer?

Vitamin B12 finnes kun i animalske matvarer som kjøtt, fisk, egg, melk og meieriprodukter. Veganere må derfor få i seg B12 fra tilsatte matvarer, kosttilskudd eller vitaminer.

Om veganere og B-vitaminer

Trøtt og sliten

Trøtt og sliten?

Mangel på energi, trøtthet og svimmelhet er vanlige symptomer på blodmangel. Symptomene kan være forårsaket av mangel på folat og B12.

Les mer om symptomer på B-vitaminmangel

Du forlater b-vitaminmangel.no

Hvis du klikker på "Fortsett", forlater du dette Mylan-tilknyttede selskapets nettsted for å gå til et nettsted som tilhører en tredjepart. Denne tredjeparten er eneansvarlig for innholdet på sine egne nettsider.