Vitamin B6 | B-vitaminmangel
Vitamin B6

B6-vitamin

Vitamin B6 er nødvendig for at nervesystemet skal fungere normalt og for at kroppen skal kunne danne og bryte ned aminosyrer for å danne energi1.

Mangel på B6 kan påvirke både humøret og hjernens funksjoner

Vitamin B6 er nødvendig når en del aminosyrer omdannes til aminer, blant annet serotonin og dopamin som fungerer som signalstoffer i hjernen1.

Hva kan mangel på B6 føre til?

Mangel på B6 kan påvirke både humøret og hjernens funksjoner. Det kan også føre til anemi, kramper og hudforandringer rundt munn, nese og øyne1.

En aminosyre som heter tryptofan kan ved hjelp av vitamin B6 omdannes til B-vitaminet niacin. Mangel på vitamin B6 kan derfor også føre til mangel på niacin1.

Gode kilder til vitamin-B6

Høye nivåer av vitamin-B6 finnes framfor alt i kjøtt, fugl, pølse og egg, men også i potet, bær, brød og jus. Siden B6 finnes i så mange vanlige matvarer er mangel på grunn av utilstrekkelig kostinntak sjeldent.

B-vitaminmangel og kosthold

 

Mer om hva B-vitaminer er bra for

Referanser:

  1. Knut T. Flytlie. Nye vitaminrevolusjonen 2013; 85-86
  2. Helsedirektoratet, Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten, sist endret september 2016

 

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

deg selv

Test deg selv

Har du B-vitaminmangel?


Test deg selv
Mat med høyt innhold av B-vitaminer

B-vitaminmangel
og kosthold

Har du et balansert kosthold med mye frukt og grønt?

B-vitaminmangel og kosthold

Du forlater b-vitaminmangel.no

Hvis du klikker på "Fortsett", forlater du dette Mylan-tilknyttede selskapets nettsted for å gå til et nettsted som tilhører en tredjepart. Denne tredjeparten er eneansvarlig for innholdet på sine egne nettsider.
Sist oppdatert den:  30.11.2017