Risikogrupper gravide | B-vitaminmangel
B-vitaminmangel hos gravide

B-vitaminmangel hos gravide

Hvis du er gravid, kan det være godt å vite at både folat og vitamin B12 er svært viktig for fosterets utvikling og vekst. Under graviditet og amming, er det viktig å være oppmerksom på B-vitaminverdier.

Det er viktig å være oppmerksom på B vitaminverdier under graviditet, vitamin B12 og folat

Normale B-vitaminnivå er spesielt viktig tidlig i svangerskapet, fordi mange av de viktige føtale funksjonene utvikles da.1

Graviditet kan øke risikoen for B-vitaminmangel, spesielt i tredje trimester.1 Noen dietter og slanking kan medføre folatmangel og anbefales ikke ved graviditet.1

Folatmangel

Under graviditet, kan folatmangel øke risikoen for ryggmargsbrokk.2 Hvis du er kvinne i fruktbar alder, bør du spise folatrik mat, for eksempel frukt, grønnsaker og belgfrukter.

Det kan være nødvendig å supplere med folsyre, den syntetiske formen av folat. Det anbefales å starte med folat tre til fire måneder før unnfangelsen2 , fordi fosterets sentralnervesystemet utvikles i løpet av de første ukene av svangerskapet.

Gravide rådes til å ta 0,4mg folat daglig for å forebygge nevralrørsdefekter.2 Anbefalt daglig inntak av folat er 0,4mg ved amming.2

B12-mangel ved graviditet og amming

I løpet av de første 17 ukene av graviditeten synker B12 mengden i blodet.1 Det er en naturlig prosess som ikke nødvendigvis innebærer en mangel.

Det kan være behov for spesifikke referanseverdier basert på B12 -tilskudd til normale nivåer til gravide og ammende kvinner.1

Mors B12-status under graviditet og B12-konsentrasjon i blodet påvirker barnets B12-status godt inn i tidlig voksenliv.1 Forekomsten av B12-mangel i svangerskap er vanskelig å kvantifisere.1 B12 status hos spedbarn som ammes henger sammen med mors nivå av B12.

Fare for mangel på B12

Barnet kan få B12-mangel det første leveåret dersom mors nivå er lavt.1 Det finnes ikke tilstrekkelig med B12 i brystmelk. B12-mangel kan påvirke både fysisk og psykisk utvikling hos barn og ungdom.1 Hos voksne kan B12-mangel føre til blodmangel (anemi), svekket immunforsvar, nerveskader og depresjon.3 For å unngå B12-mangel anbefales daglig inntak på 2,0 mikrogram B12 for gravide og 2,6 mikrogram for kvinner som ammer.4

 

Gravide kan også få B12-mangel, som kan hemme fosteret vekst og utvikling.5 Vitaminmangel hos brysternærte barn er observert for vitamin B12.1,5

Vegetarisk eller vegansk kosthold

Kvinner som spiser mye belgfrukter og folatrike matvarer for eksempel vegetarianere og veganere, får nok folat fra kostholdet, og trenger vanligvis ikke tilskudd av folat.

 

Kvinner som holder seg til et strengt vegetarisk eller vegansk kosthold har større risiko for å få B12-mangel under graviditet og amming.3,5 B12 finnes kun i animalske matvarer.

Snakk med fastlegen om graviditet og amming

Snakk med fastlegen dersom du mistenker at du er i risikosonen for B-vitaminmangel under graviditet eller amming. Det kan ta flere år før symptomene på B-vitaminmangel vises. En blodprøve kan gi svar på mangel, før symptomer vises. 

 

Risikogrupper for B-vitaminmangel


Referanser:

  1. Green R., Allen L.H., Bjørke-Monsen A-L. Vitamin B12 Nat Rev Dis Primers 3, 17041. 2017
  2. Norsk Legemiddelhåndbok, folatmangel, sist endret 29.02.2016 (11.05.2020)
  3. Norsk Legemiddelhåndbok, vitamin B12-mangel, sist endret 26.03.2018 (11.05.2020)
  4. Store medisinske leksikon, vitaminer, sist oppdatert 27.01.2020 (11.05.2020)
  5. BMJ Best Practice, Vitamin B12deficiency, Epidemiology, sist revidert 13.11.2019 (11.05.2020)

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

B-vitaminet Folat finner mann i matvarer somfullkornsprodukter, surmelk, yoghurt, leverpostei, grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, kål, rotgrønnsaker og visse andre grønnsaker, frukt og bær.

Folat (folsyre)

Hvorfor er B-vitaminet folat viktig for kvinner som planlegger eller er gravide?

Folat
Mat med høyt innhold av B-vitaminer

B-vitaminmangel
og kosthold

Har du et balansert kosthold med mye frukt og grønt?

B-vitaminmangel og kosthold

Du forlater b-vitaminmangel.no

Hvis du klikker på "Fortsett", forlater du dette Mylan-tilknyttede selskapets nettsted for å gå til et nettsted som tilhører en tredjepart. Denne tredjeparten er eneansvarlig for innholdet på sine egne nettsider.
Sist oppdatert den:  26.05.2020