Folat | B-vitaminmangel
Folat

Folat

Folat (folsyre) er i likhet med B12 nødvendig for at cellene, nervesystemet og produksjonen av DNA skal fungere normalt1. Matvarer som er rike på folat er blant annet fullkornsprodukter, surmelk, yoghurt, leverpostei, grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, kål, rotgrønnsaker og visse andre grønnsaker, frukt og bær2.

Matvarer som er rike på folat er blant annet fullkornsprodukter, surmelk, yoghurt, leverpostei, grønne bladgrønnsaker, belgfrukter, kål, rotgrønnsaker og visse andre grønnsaker, frukt og bær

Hvorfor er folat viktig for kvinner i fertil alder?

Folat er ekstra viktig for kvinner som planlegger eller er gravide. Dette fordi folat deltar i produksjonen av cellenes DNA og fosterets utvikling1.

B-vitaminmangel under graviditeten kan føre til fosterskader som ryggmargsbrokk. For at folat skal ha en effekt på fosterutviklingen er det viktig at nivåene er normale før befruktningen1.

 

Mer om hva B-vitaminer er bra for

Referanser:

  1. Knut T. Flytlie. Nye vitaminrevolusjonen 2013; 85-86
  2. Helsedirektoratet, Kosthåndboken – veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten, sist endret september 2016

 

Informasjonen som gis på våre nettsider er av generell karakter og kan ikke erstatte rådgiving av lege eller annet kvalifisert helsepersonell

Mat med høyt innhold av B-vitaminer

B-vitaminmangel
og kosthold

Har du et balansert kosthold med mye frukt og grønt?

B-vitaminmangel og kosthold
Gravide har stort behov for mat med mye b-vitaminer og folat

B-vitaminmangel
hos gravide

Hvis du er en kvinne i fruktbar alder, bør du spise folatrik mat.

B-vitaminmangel hos gravide

Du forlater b-vitaminmangel.no

Hvis du klikker på "Fortsett", forlater du dette Mylan-tilknyttede selskapets nettsted for å gå til et nettsted som tilhører en tredjepart. Denne tredjeparten er eneansvarlig for innholdet på sine egne nettsider.
Sist oppdatert den:  30.11.2017